Veiligheid op de werkvloer is één van de belangrijkste prioriteiten bij bedrijven die werken met heftrucks. Volgens een studie van Eurostat werd in 2020 het grootste aantal niet-dodelijke arbeidsongevallen veroorzaakt door het verliezen van de controle over machines, gereedschappen, transportmiddelen of -apparatuur. In deze blog bespreken we de meest voorkomende ongevallen met een heftruck in een magazijn en hoe je ze kan voorkomen.
In deze blog bespreken we de meest voorkomende ongevallen met een heftruck in een magazijn en hoe je ze kan voorkomen.Deze ongevallen zijn vaak te wijten aan een combinatie van factoren. Het risico is ook hoger bij het achteruitrijden met een heftruck.Enkele mogelijke oorzaken zijn:
Bijna 40% van de ongevallen op de werkvloer betreft aanrijdingen, waarbij zowel personen als gebouwen, goederen en andere voertuigen schade oplopen. De meerderheid van deze ongevallen zijn te wijten aan een ontbrekende scheiding tussen de heftruck en voetgangers.
Indien een bestuurder onverwacht moet manoeuvreren of uitwijken voor een medewerker of obstakel, kan de lading vallen als gevolg van een abrupte stop.
Daarnaast bestaat het risico op vallende lading vanaf hogere niveaus. Het oppakken en plaatsen van een pallet op grotere hoogtes is niet altijd evident. Hoe beperkter het zicht van de operator op de pallet is, des te groter wordt de kans op het vallen of kantelen van de pallet, met mogelijke schade aan producten of stellingen door de vorken.
Het kantelen van een heftruck vormt de belangrijkste oorzaak van fatale ongevallen met heftrucks. Dit kan voorvallen wanneer de heftruck zijdelings of naar voren helt.
Zorg er dus steeds voor dat de bestuurder de maximale lastcapaciteit van de heftruck kent. Dit kun je terugvinden op het lastdiagram van jouw heftruck. Het lastdiagram is een visueel diagram op jouw heftruck dat het verband aangeeft tussen het lastzwaartepunt, het hefvermogen en de hefhoogte. |
Laad- en loskades vormen een risico voor heftruckbestuurders als ze niet zijn beveiligd. Tijdens het laden of lossen van een vrachtwagen bestaat de kans dat de vrachtwagen naar voren verschuift onder het gewicht van de heftruck, waardoor er ruimte ontstaat tussen de vrachtwagen en de loskade.
Een ander mogelijk scenario is dat de vrachtwagen te vroeg vertrekt terwijl de heftruck nog op de laadkade staat. Beide gevallen zorgen ervoor dat de heftruck kantelt en valt, met vaak (dodelijke) letsels als gevolg.
Een veiligheidsgordel dragen is essentieel om ernstige verwondingen te voorkomen. Het beschermt heftruckchauffeurs tegen uit de cabine te worden geslingerd tijdens kantelingen of abrupte stops. Elke dag redden veiligheidsgordels levens in magazijnen door de impact van ongevallen te verminderen.
Wanneer het op veiligheid aankomt, kan elke verbetering, hoe klein ook, een verschil maken. Prioriteit geven aan veiligheid op het werk is cruciaal om een veilige werkomgeving voor jouw medewerkers te creëren. Tegelijkertijd verbetert het de productiviteit en vermindert het ziekte gerelateerde kosten of schade aan goederen en apparatuur.