30-06-2021|
4
minuten

Onze vlootbeheeroplossing I_Site is ruim tien jaar geleden geïntroduceerd, maar we werken al langer met trucktelematica: al sinds 2001. Hans Larsson (Director Strategic Innovation van TMHE), Fredrik Baeza (Product Management Connectivity van TMHE) en Axel Wahle (Director Digital Business & Connectivity van TMHE) vertellen in dit artikel wat ze hebben geleerd in de twintig jaar dat ze hebben gewerkt aan de technologie voor truckconnectiviteit en hoe ze met hun inzichten tegenwoordig de klantervaring verbeteren.

Hoe zijn jullie begonnen met telematica?
Hans: We ontwikkelden onze eerste verbonden heftruck in 2001 en maakten die gebruiksklaar in onze productievestiging in Zweden. Het was van meet af aan heel interessant. We zagen de door de truck gegenereerde gegevens en begrepen toen al hoeveel mogelijkheden die boden, zowel voor ons als voor onze klanten.

Een paar jaar later waren de eerste verbonden trucks klaar voor het ‘echte’ werk bij een Zweedse retailklant. In 2007 waren we zover dat we een speciaal platform konden ontwikkelen voor onze verbonden trucks, en dat werd I_Site. Sindsdien heeft het telematicateam continu gewerkt aan verbetering van onze vlootbeheeroplossing.

Misschien wel het mooiste is dat telematica nog niet is uitontwikkeld. In de connectiviteitswereld dienen zich nieuwe ontwikkelingen en trends aan, die ik op de voet volg. Technologieën zoals 5G openen nieuwe mogelijkheden – buitengewoon interessant allemaal.

Wat kan I_Site de klant tegenwoordig bieden?
Fredrik: Als vlootbeheerders verbeteringen willen doorvoeren op het gebied van veiligheidproductiviteit of bedrijfskosten moeten ze weten waar te beginnen en waar rekening mee te houden. Realtimegegevens zijn ideaal voor antwoorden op die vragen – en ons I_Site-systeem genereert die gegevens. Input wordt door sensoren via onze gegevensverwerkingseenheid op de truck naar een webportal verzonden. Op die portal kan de klant dan eenvoudig dashboards en grafieken raadplegen die problemen of verbeterpunten aangeven.

Daar komt bij dat we tegenwoordig natuurlijk vaker op afstand werken dan voorheen. I_Site ondersteunt die verschuiving in werkpatronen – het biedt vestigingsmanagers de inzichten die ze nodig hebben om de werkzaamheden veilig en efficiënt te laten verlopen, ook als ze zelf niet aanwezig zijn.

Waarom bieden jullie telematica standaard aan en niet als optie?
Axel: De afgelopen jaren hebben we grote vooruitgang geboekt met de technologie en hebben we met onderdelen van Industry 4.0 telematica volledig in onze vloot geïntegreerd. Tegenwoordig zien we dit als essentieel voor onze strategie en voor de toekomst van de activiteiten.

Door onze volledige inzet voor telematica hebben we nu wereldwijd meer dan 160.000 trucks die verbonden zijn met de cloud. Al deze trucks genereren gegevens waarmee klanten de productiviteit kunnen verbeteren, duurzamer kunnen werken en de bedrijfskosten kunnen optimaliseren. Gegevens op deze schaal zijn een enorme aanwinst voor klanten en voor het toekomstbestendig maken van sectoren als geheel.  

Visual_I_Site Explorer stacker

Hoe ziet de toekomst eruit voor truckvloottelematica?
Axel: Telematica zit in de lift. Steeds meer klanten willen beslissingen nemen op basis van gegevens en feiten. En naarmate het gebruikersbestand groter wordt, wordt I_Site ook groter. Connectiviteit heeft tal van functies. Denk hierbij ook aan foutdiagnoses, het verzenden van berichten naar de truck, of het ondersteunen van preventief onderhoud om stilstand tijdens het werk te beperken, in plaats van onderhoud uit te voeren volgens een vast schema.

Sven: Door in dit verband onze onderhoudstool T-Stream te integreren met onze verbonden smart trucks kunnen we bovendien mogelijkheden onderzoeken om onze service en efficiëntie continu aan te passen. Preventief onderhoud is een van onze hoofddoelen.

Axel: We richten ons sterk op het ontwikkelen van onze hardware en software om de truck-cloudconnectiviteit te verbeteren, zowel qua volume als qua snelheid. Daarnaast werken we aan onze mogelijkheden op het gebied van cloud-machinecommunicatie – zoals het verzenden van software-updates – en machine-machine- en zelfs machine-mensconnectiviteit.

Contact met de klant is een ander gebied waarop we constant innoveren. We zijn altijd op zoek naar manieren om eenvoudiger toegang te bieden tot gegevens, met meer inzichten en manieren om niet alleen de heftruckvloot te beheren, maar ook de hele klantrelatie, van de eerste verkoop tot de dagelijkse operationele service en benchmarks. Er zijn vele wegen te bewandelen en mogelijkheden te verkennen. Stilstaan is geen optie. 

Bekijk het interview met Sven Kruizenga, hoofd Connectiviteit, op het digitale evenement HMI 2021:

The power of connectivity at Hannover Messe
New call-to-action

Topics: Energy, Uitgelicht

Thijs De Volder
Thijs De Volder |

Product Manager Telematics