Blog | Toyota Material Handling

Wanneer moet mijn heftruckband vervangen worden?

Geschreven door Kiara De Clerck | 25 februari 2021 9:44:28 Z

Indien banden niet tijdig worden vervangen, zal dit het brandstofverbruik aanzienlijk verhogen. Banden in een slechte staat vormen een gevaar voor de chauffeur en andere medewerkers die zich in de buurt van de truck bevinden. Het te laat vervangen van de banden is ook nadelig voor de truck zelf. 

Het is duidelijk dat het belangrijk is om heftruckbanden op het juiste moment te vervangen, maar hoe weet u wanneer dit moment is aangebroken? Er bestaat geen specifiek vervangingsinterval. Heftruckbanden moeten vervangen worden als ze versleten of beschadigd zijn. Regelmatige controles zijn dus een must. Bij het bepalen van de vervangingsinterval wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende types banden. 

Volgende checklist kan u helpen bij de controle van uw banden en het is een leidraad om te bepalen wanneer de banden dienen vervangen te worden: 

Volrubberbanden

  • Slijtage- / veiligheidslimiet

    Alle fabrikanten voorzien een slijtagelimiet op hun banden. Bij volrubberbanden wordt dit aangeduid met markeringen zoals 60 J-lijn, 6 mkg-of “Safety Line”. Als het rubber tot deze lijn versleten is, is het tijd om de banden te vervangen. Let op bij ongelijke slijtage ook op de binnenzijde van de banden.

  • Barsten

    Door diverse oorzaken: een zwaar geaccidenteerd terrein of veelvuldige inrijdingen als gevolg van rondslingerende verpakkingsmaterialen, metalen verpakkingsstraps, houtresten, nagels etc. Hierdoor kan op termijn de band beginnen barsten of kunnen er stukken rubber afbreken. Dit is uiteraard een zeer onaangenaam gevoel voor de bestuurder maar kan ook leiden tot schade aan toestel en/of lading. 

  • Radiale scheuren

    Radiale scheuren zie je meestal vanaf de buitenzijde van de band naar het midden toe. Ze ontstaan voornamelijk door overbelasting, eventueel in combinatie met oververhitting van de banden als gevolg van zwaar intensief gebruik (24/7, lange rijafstanden, omgevingstemperatuur etc.) Een langdurig en over lange afstanden rijden zonder lading, overbelast de stuurwielen onnodig en kan ook aanleiding geven tot radiale breuken. 


Bandages

Bandages dienen in principe vervangen te worden wanneer 1/3 van de hoogte van de rubber is verbruikt. In praktijk: wanneer de hoogte van de band zich ongeveer ter hoogte van de bovenkant van de letters die de afmeting aangeven, bevindt. 

Luchtbanden 

  • Loopvlak

    Wanneer geen profiel meer zichtbaar is op het loopvlak, is het aangeraden de band vrij snel te vervangen. Vermijd dat het karkas (textiel in geval van diagonaalbanden, een stalen gordel bij radiaalbanden) zichtbaar wordt. De band is dan zeer kwetsbaar geworden en niet meer veilig te gebruiken.

  • Flank 

    Inrijdingen in de flank zijn meestal een gevolg van zwaar contact met obstakels (betonnen of metalen uitsteeksels, aanraking met vreemde voorwerpen). Een uitwendige controle is aangewezen om de diepte ervan te bepalen en op basis hiervan een beslissing te nemen om de band al dan niet preventief te vervangen. Diagonaalbanden zijn beter bestand tegen zijdelingse inrijding dan radiaalbanden.
     


Polyurethaanbanden

  • Normale slijtage

    Bij normale slijtage dienen PU-banden te worden vervangen wanneer ze versleten zijn. M.a.w. wanneer de banden het niet meer toelaten op een veilige manier te worden gebruikt (toestel, mast etc. zouden de grond kunnen raken).

  • Gebroken of gebarsten wielen

    Dienen onmiddellijk vervangen te worden of verdere schade is het gevolg.

  • Vlakke kant

    Als gevolg meestal van het blokkeren van de band door een vreemd object. Onmiddellijke vervanging is aangewezen om verdere schade te voorkomen.

  • Gebroken lagers

    Het complete wiel vervangen is hier meestal de goedkoopste oplossing.

Waarom is het tijdig vervangen van mijn banden zo belangrijk? 

Het tijdig vervangen van banden is goed voor zowel de chauffeur als het bedrijf. Enkele voordelen:

  • Betere grip van de banden op de ondergrond 
  • Lager energieverbruik 
  • Maximale efficiëntie 
  • Minder kans op downtime - economische efficiëntie en rentabiliteit 
  • Minder onderhoudskosten van o.a. mast, rollen en andere onderdelen van het toestel
  • Veiliger werkomstandigheden voor chauffeur, collega's én voor het toestel (langere levensduur en hogere restwaarde bij latere vervanging van het toestel)
  • Een algemenere tevredenheid op de werkvloer