12-04-2021|
4
minuten

Heftruckchauffeur: een beroep dat al jaren prijkt tussen de lijst van knelpuntberoepen. Want wie staat er nu te springen om een hele dag repetitieve taken uit te voeren vanuit een cabine? Wij spraken met Tiny, Sylvia, Mark, Joeri en Guy. Vijf gepassioneerde heftruckchauffeurs die deze vooroordelen maar al te graag de wereld uithelpen en dagelijks met veel plezier achter het stuur van hun heftruck kruipen. 

Op een dag vind je de job van je leven
Onze 5 heftruckchauffeurs hebben één ding gemeen: ze hebben allemaal hun hart verloren aan hun heftruck. 

“Ik kan zoveel meer doen dan wanneer ik alles manueel zou moeten doen. Paletten gaan halen of verplaatsen, alles gaat zó vlot. Mijn heftruck heeft ook een weegindicator. Wanneer chauffeurs vragen hoeveel hun paletten wegen, kunnen de meeste mensen daar niet op antwoorden. Ik kan dat wel! Bij ladingen van meer dan 200 kilogram kan ik hen een nauwkeurig antwoord geven. Daarnaast ben ik ook grote fan van mijn bluespot. Sinds er zo eentje op mijn heftruck staat, ziet iedereen mij komen. Safety first!” aldus Sylvia. 

Silvia
Sylvia werkt als heftruckchauffeur bij MSI Services

Ook Joeri is verzot op heftrucks: “Ik was altijd al gepassioneerd door machines. Ik vind het een machtig idee dat je zo’n truck écht nodig hebt om bepaalde taken te vervullen die niet door mensen gedaan kunnen worden.” Nochtans had Joeri als student andere ambities, want hij studeerde af als boekhouder. Toch ging hij meteen aan de slag bij een takelbedrijf. Waarom? Omdat hij gek was op de kranen. Van die kranen stapte hij uiteindelijk over naar heftrucks. 

Over sfeer, vrijheid en variatie
Als chauffeur zit je de hele dag in een cabine zonder sociaal contact, saai toch? Fout! “Wij staan de hele dag in verbinding met collega’s via de intercom of walkietalkie. Zo vertelt één iemand iets waar iedereen op inpikt. Er wordt vaak heel wat afgelachen tijdens onze shift”, zegt Mark. Ook Guy houdt van de sfeer én grapjes onder de collega’s: “Een tijdje geleden maakten we een nieuwe collega wijs dat er een Ferrari motor onder onze heftrucks zit. Hij was er meteen mee weg, daar lachen we nu nog steeds om.” 

Naast het contact met collega’s, wordt ook de vrijheid aangehaald als belangrijke troef van de job. “Je krijgt een briefing, zorgt ervoor dat je jouw taken doet en that’s it! Je rijdt de hele dag rond zonder een baas die je voortdurend controleert, zalig”, lacht Guy. 

“Velen denken ook dat je als heftruckchauffeur eentonig werk uitvoert, maar wanneer ik klaar ben met mijn job, help ik even bij een collega en op die manier doe ik nooit heel de dag hetzelfde”, vertelt Mark. Joeri is eveneens blij met de afwisseling én verantwoordelijk die hij krijgt: “Bij ons op de haven gebruiken we onze heftrucks voor het verplaatsen en stapelen van containers, maar het is veel meer dan dat. Je bent ervoor verantwoordelijk dat de juiste container op de juiste bestemming en uiteindelijk op de juiste boot terecht komt. Het is echt wel een belangrijke job met veel verantwoordelijkheid.” 

Joeri
Joeri bracht een bezoekje aan onze showroom voor het interview

Niet allemaal rozengeur en maneschijn 
Toch blijft het een job met veel openstaande vacatures en deze chauffeurs denken te weten hoe dat komt. 

“Het is natuurlijk een speciaal gegeven, je rijdt soms echt wel rond met grote gevaartes en velen hebben daar nu eenmaal schrik van”, zegt Mark. Ook de andere chauffeurs denken dat vooral het veiligheidsaspect een negatieve connotatie heeft bij mensen. Zo zagen ze al heel wat enthousiaste collega’s starten die al snel beseften dat het eigenlijk niks voor hen is. “Op bepaalde dagen ga je ook écht moe naar huis. Niet van fysieke inspanningen, maar wel van de hele dag geconcentreerd te werken. Daar moet je dus wel tegen kunnen”, vult Joeri nog aan. 

Net zoals bij andere jobs, zijn er natuurlijk ook dagen waarop alles tegen lijkt te zitten. Zo vertelt Sylvia ons over een klein ongelukje waarbij haar pallet op de grond viel door een gladde vloer: “Niet leuk, maar dat kan al eens gebeuren!”. Guy vertelt ons dan weer over een zwaar accident dat hij zag gebeuren: “Een tijd geleden reed een collega met zijn heftruck tegen een stapel containers. Ik zag dat die aan het kantelen waren, dus ik riep hem meteen om uit zijn cabine te stappen. Op het moment dat hij naar buiten stapte, vielen alle containers naar beneden met een platte heftruck als gevolg. Een moment dat ik nooit zal vergeten, maar gelukkig wél met een goede afloop”. 

Mannenwereldje? Helemaal niet! 
Sylvia en Tiny gingen in tegen het stereotypische mannenwereldje van heftruckchauffeurs en hebben daar absoluut geen spijt van. 

“Ik was heel onzeker toen ik startte, maar ik leerde al snel dat zelfvertrouwen net héél belangrijk is in deze wereld. Ondertussen lach ik mee met de mannen en respecteren ze mij voor de volle 100 procent. Als vrouw moet je jezelf dubbel zo hard bewijzen, maar het is het allemaal waard”, zegt Sylvia.

Ook Tiny vertelt over de vooroordelen die mannelijke collega’s soms hebben. “Toen ik met mijn huidige job startte, had ik al jaren ervaring opgebouwd in andere bedrijven. De eerste dag zie je de mannen wel eens bedenkelijk kijken, tot ze zien dat je eigenlijk heel goed met zo’n vorklift kunt rijden. Wanneer ze hun spreekwoordelijke petje dan afzetten, zijn alle vooroordelen meteen van de baan en dat is een heel leuke ervaring.” 

Beide vrouwen moedigen toekomstige vrouwelijke collega’s zeker aan om hun te vergezellen. “Ga er gewoon voor! Dit hoeft absoluut geen mannenwereld te zijn. Wij, vrouwen, denken anders en dat kan deze sector echt wel gebruiken. Anticiperen op bepaalde zaken is bijvoorbeeld iets wat ik bij mannelijke collega’s veel minder zie. Spreekt de job jou aan? Twijfel dan zeker niet!” 

Come and join them!
Onze vijf chauffeurs moedigen iedereen aan om hen te vergezellen. Naast bovenstaande voordelen, zetten ze ook nog graag volgende troeven in de kijker:

  • Je zit altijd warm, hoog en droog mét vaak nog eens een prachtig uitzicht erbij!
  • Heel de dag in beweging zonder fysieke inspanning, ideaal toch?
  • De moderne heftrucks hebben alle voorzieningen: airco, verwarming, comfortabele stoel, noem maar op!
  • Ook hier kun je (bijna letterlijk) doorgroeien: starten in een kleine vorklift om enkele jaren later met de grootste toestellen rond te rijden, alles is mogelijk

Topics: Uitgelicht

Charlotte De Coninck
Charlotte De Coninck | Linkedin

Digital Content Marketeer