20-04-2020|
1
minuut

Het effect van de coronapandemie is te voelen in onze magazijnen. Voor het ene bedrijf betekent dit een terugval in omzet en minder palletverplaatsingen, andere sectoren draaien nog steeds op volle kracht om de ketens te bevoorraden. Veel hef- en magazijntrucks draaien minder uren, maar heel wat van die machines staan momenteel ook gewoon stil. Het gevaar bestaat dat er een langere periode wordt doorgereden met de beschikbare trucks en dat men zo het periodieke onderhoud uit het oog verliest. Of misschien heeft uw bedrijf de neiging om dat onderhoud gewoon nog even uit te stellen. In deze uitzonderlijke tijden is dat een begrijpelijke beslissing, maar op lange termijn kan zo’n uitstel extra kosten en veiligheidsrisico's met zich meebrengen.

Wanneer u langere periodes doorrijdt met uw trucks, vraagt dat net om meer onderhoud. Uitstel van onderhoud wreekt zich later op de levensduur en veiligheid van de truck. Stilstand scheelt dan wel in onderhoudskosten, maar een jaarlijks onderhoud uitstellen — laat staan overslaan —  is zeker niet aan te raden. De maximale levensduur van de gemiddelde heftruck ligt op 10 jaar of 10.000 bedrijfsuren. Correct gebruik en goed onderhoud van de truck kunnen die levensduur aanzienlijk verlengen.

Verantwoord rijden = vermijd extra kosten 
Een andere bepalende factor voor de levensduur van hef- en magazijntrucks is de vakbekwaamheid van de chauffeur. Het rijgedrag heeft namelijk een grote invloed op een aantal zaken. Te snel of onachtzaam rijden zijn de hoofdoorzaken van aanrijdingen op de werkvloer. En die komen helaas nog relatief frequent voor in de branche, met vaak erg kostelijke reparaties als gevolg. Wie rijdt tegen een (gelijk)matige snelheid zorgt ervoor dat de energiekosten van de truck dalen, de banden langer meegaan en de veiligheid op het terrein verbetert.

Inspecteer. Detecteer. Sensibiliseer.
Wanneer ook de heftruckchauffeur zijn of haar verantwoordelijk neemt voor het preventieve onderhoud van de truck, wordt kostenefficiënt werken een stuk eenvoudiger. Sensibiliseer daarom uw chauffeurs om eventuele defecten of storingen zo snel mogelijk te melden. Ook al lijkt het herstellen van een ‘onschuldig’ defect momenteel geen prioriteit, stel het best niet uit. Een korte dagelijkse inspectie van uw trucks is niet alleen noodzakelijk voor een veilig en efficiënt gebruik, het helpt u ook om onvoorziene kosten te vermijden. Daarom is het belangrijk — zeker als uw bedrijf operationeel blijft deze bijzondere tijden — om van zo’n korte inspectieronde een dagelijkse routine te maken.

New call-to-action

Topics: Service

Walter Van Vlasselaer
Walter Van Vlasselaer | Linkedin

Quality & safety manager at Toyota Material Handling Belgium