06-05-2020|
5
minuten

In de huidige Covid-19-pandemie stemt Toyota Material Handling zijn maatregelen af op de zich ontwikkelende gezondheidscrisis. We volgen de ontwikkelingen rond het coronavirus dan ook op de voet. Onze prioriteiten zijn duidelijk: de gezondheid en veiligheid van onze werknemers, klanten en leveranciers komen op de eerste plaats. Daarnaast doen we er alles aan om de dienstverlening aan onze klanten en partners zo goed mogelijk te laten verlopen. Daarom hebben we deze richtlijnen opgesteld, zodat we het welzijn van onze onderhoudstechnici en klanten kunnen beschermen.

De gevolgen op het transportmateriaal

De cruciale sectoren, zoals voedseldistributie en producenten van medisch materiaal, maken overuren. Andere sectoren daarentegen hebben het moeilijk, waardoor hun intern transportmaterieel minder of zelfs helemaal niet meer gebruikt wordt. Wanneer bedrijven gesloten of slechts beperkt toegankelijk zijn voor technici, worden noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden, keuringen en (wettelijke) veiligheidsinspecties mogelijk niet uitgevoerd. Daarom adviseren wij onze klanten om in deze tijden goed op te volgen of (wettelijk) verplichte werkzaamheden tijdig hebben plaatsgevonden*. Neem voor advies en ondersteuning contact op met jouw vaste contactpersoon bij Toyota.

6 tips om een truck die langere tijd gestald wordt, te onderhouden

 

1. Maak de truck schoon en parkeer hem veilig

    • Maak de contactoppervlakten grondig schoon (zie aparte richtlijn)
    • Breng de mast een keer volledig omhoog voor je de truck parkeert, zodat de hydraulische onderdelen goed gesmeerd worden
    • Parkeer de truck op een vlakke, egale ondergrond, laat de hefinrichting (bv. vorken) zakken tot op de grond en verwijder het startmiddel (bv. de sleutel)
    • Meer informatie over uitschakelen en stallen vind je in de gebruiksaanwijzing van uw truck(s) (geef steeds de voorkeur voor de informatie in de gebruiksaanwijzing boven deze richtlijn)

2. Onderhoud van loodzuurtractieaccu's

    • Laad de accu volledig op en volg de normale procedures voor accuonderhoud
    • Reinig de accuvuldoppen en stekkers en droog ze zorgvuldig
    • Trek de accustekker los, zodat de accu elektrisch geïsoleerd is van de truck, tenzij de gebruiksaanwijzing dit niet aanraadt
    • Controleer het vloeistofpeil minimaal elke derde stallingsmaand en voer telkens een onderhoudslading uit
    • Een accu die zich in een acculaadstation bevindt, kan aangesloten blijven op de lader. Stel de lader steeds in op automatisch opladen
    • Accu's kunnen ofwel in de truck blijven ofwel in een droge ruimte worden opgeslagen, bij voorkeur binnen, waar ze beschermd zijn tegen extreem hoge en lage temperaturen
    • Accu's die in koel- of vrieshuizen worden gebruikt, mogen bij lange stilstand niet in deze ruimten achterblijven, ook niet wanneer ze zich in de truck bevinden. Haal de accu in dat geval best uit de truck
    • Na verwijdering moet de accu mogelijk gedroogd worden zodat eventuele condensatie verdwijnt
    • Als de truck permanente accuvoeding nodig heeft, bijvoorbeeld voor verwarming van bewegende delen, raadpleeg dan de truckfabrikant voor advies
    • Controleer bij het bijvullen van een accuwatersysteem of dit goed functioneert
    • Controleer alle elektrische aansluitingen en kabels op beschadiging voordat je de truck weer in gebruik neemt (eventuele schade door knaagdieren aan de isolatie) en zorg indien nodig voor reparatie
    • Controleer voordat je de accu weer in gebruik neemt het elektrolytniveau en de dichtheid en laad de accu volledig op


3. Onderhoud van Lithium-Ion accu's

    • Controleer de accu grondig op tekenen van schade
    • Laad de accu volledig op
    • Koppel de accu-isolator los, zodat de accu elektrisch geïsoleerd is van de truck
    • Trek de CAN-communicatiestekker uit de accu, maar koppel het accubeheersysteem (BMS) NIET los van de accu
    • Slaag je accu's binnen op, uit de buurt van warmtebronnen en direct zonlicht en bij een temperatuur van 0 °C tot 40 °C
    • De opslagruimte moet droog en goed geventileerd zijn (max. 85% luchtvochtigheid)
    • Zorg voor voldoende bescherming tegen kortsluiting en mechanische schade
    • Inspecteer de accu om de drie maanden en voer een onderhoudslading uit
    • De acculading mag niet lager zijn dan 50% van de lading


4. Onderhoud van LPG-heftrucks

    • Haal de gasfles uit de truck en controleer of stekker voldoende is afgeschermd tegen schade, vuil en oxidatie
    • Vervolgens onkoppel je de (start)accu en bescherm je de accupolen met zuurvrij vet


5. Onderhoud van dieselheftrucks

    • De brandstoftank moet volledig worden gevuld om condensatievorming te voorkomen
    • Vervolgens moet de (start)accu ontkoppeld worden en moeten de accupolen beschermd worden met zuurvrij vet


6. Aanvullende maatregelen

    • Zorg voor een goede ondersteuning van de truckaandrijving, zodat het aandrijfwiel niet belast wordt
    • Zorg bij trucks met (niet-pneumatische) schijfwielen voor ondersteuning van de truck, zodat het materiaal niet vervormd raakt en er geen platte kanten op het loopvlak ontstaan. Bij pneumatische wielen pomp je de banden best op tot de aanbevolen druk
    • Ongelakte oppervlakken: Smeer alle kettingen en mechanische onderdelen en breng op alle elektrische verbindingen kruipolie aan of spuit ze in met een geschikte beschermende spray
    • Een truck die in een stoffige omgeving gestald wordt, dek je best af met een hoes waarin geen condens ontstaat, zoals een katoenen hoes. Gebruik geen plastic zeil


Je heftruck opnieuw in gebruik nemen

De gebruiksaanwijzing bevat informatie over een veilige ingebruikname van de truck; voer na een lange periode van stilstand dezelfde onderhoudstaken en functionele tests uit als bij de eerste ingebruikname. Controleer ook steeds of de wettelijke en verplichte onderhoudswerken op tijd hebben plaatsgevonden.

Neem contact op met ons

Heb je nog vragen over de toepassing van deze richtlijnen of heb je ondersteuning nodig? Neem dan contact op met onze servicedesk of met je vaste contactpersonen bij Toyota Material Handling.

Kiara De Clerck
Kiara De Clerck |

Marketing Assistant at Toyota Material Handling Belgium