01-02-2022|
4
minuten

Iedereen heeft er baat bij om levenslang te leren. Daarom steunen wij de ontwikkeling van onze werknemers met veel enthousiasme. Toyota Material Handling Europe heeft online tools ontwikkeld waarmee zijn medewerkers hun kennis en vaardigheden kunnen vergroten, zoals de TMHE academy. Die tools worden ondersteund door complete opleidingsprogramma's. Denken we maar aan ons Service Technician Education Programme of STEP. We vroegen aan Antoine Reminiac (Senior Operations Development Manager for Service Market) wat STEP inhoudt.

Bij Toyota Material Handling hebben we een STEP-opleiding voor technici. Wat is dat precies? 
“STEP is een opleidings- en ontwikkelingsprogramma dat verder gaat dan de technische basis van de job van technicus. De cursisten leren over onze bedrijfscultuur, tools, veiligheid, interactie met klanten, enzovoort. Zo krijgen ze diepgaand inzicht in alles wat er komt kijken bij hun job als technicus. 

Er zijn drie niveaus in onze STEP-opleiding: Brons, Zilver en Goud.” 

“Het Bronzen niveau gaat over de basis: technici beginnen bij Toyota Material Handling te werken, ze maken kennis met ons bedrijf en zijn waarden. Tijdens hun eerste weken geven we hen de basiskennis: omgang met klanten en kennis van heftrucks, veiligheidsrichtlijnen, informatie over hoe ze ondersteuning kunnen vinden enzovoort. Ze gaan ook aan de slag met tools als T-Stream. Wij noemen deze stap ‘onboarding en productkennis’.” 

“Na een paar jaar ervaring op het terrein kan een technicus zijn of haar technische expertise verdiepen door onze Silver STEP te volgen. Dat deel van het programma is gericht op het versterken van technische kennis en efficiëntie. Op die manier worden ze experts voor elk type product. Uiteindelijk zullen sommigen de kans krijgen om ‘senior technicians’ te worden. Die technici zijn gespecialiseerd in het omgaan met uitdagende klanten, zoals klanten die onmiddellijke reparaties nodig hebben of een set ingewikkelde apparatuur hebben, of klanten met autonome voertuigen.”

“Via Gold STEP krijgen medewerkers inzicht in hoe ze in ons bedrijf kunnen groeien door verschillende soft skills onder de knie te krijgen zoals timemanagement, communicatie en leiderschap, om eventueel Service Leaders of managers te worden.” 

Servicetechnieker ah werk

Hoe ziet een opleidingsdag er doorgaans uit?
Traditioneel vinden de opleidingen plaats in een klaslokaal of werkplaats. We hebben ook een digitale component toegevoegd. We proberen online lessen te combineren met fysieke lessen, omdat niet alles online kan worden aangeleerd. Technici krijgen de theorie online, vervolgens brengen ze die in de praktijk door met hun trainer aan de truck te werken, door middel van service-rollenspelen of zelfs door deel te nemen aan ons digitale klaslokaal, waar de technicus de controle over de laptop van de trainer overneemt om de heftruck te configureren, terwijl de trainer hem of haar kan corrigeren.” 

“Wij ontwikkelen de opleiding centraal en presenteren die vervolgens aan onze nationale trainers in elk land. Zij beslissen wanneer de opleiding zal plaatsvinden. Bij de lancering van een nieuw product informeren we technici tijdens een paar dagen opleiding over wat er nieuw is in vergelijking met de vorige generatie van het product.” 

Hoe evalueren jullie de technici? 
“We gebruiken een online quiz om hun theoretische kennis te testen. Om hun praktische vaardigheden te testen, geven we hen oefeningen in de werkplaats. In de toekomst zullen wij hun teamleiders vragen hun bekwaamheid op het terrein te beoordelen, aangezien wij onze aanpak meer willen richten op bekwaamheid dan op kennis. Het voornaamste is immers dat zij hun kennis uit de opleiding op het terrein in praktijk kunnen brengen.” 

Kunnen technici een extra opleiding aanvragen? 
“Ja, natuurlijk. Elk jaar krijgen onze technici de kans om met hun managers samen te zitten en een plan op te stellen. Het is de verantwoordelijkheid van ons lokaal serviceteam en van HR om ervoor te zorgen dat onze technici een kwalitatieve opleiding krijgen.” 

Hoe motiveren jullie technici om hun vaardigheden te ontwikkelen? 
“We proberen onze cursussen zo aantrekkelijk mogelijk te maken; we zetten ons opleidings- en ontwikkelingsprogramma in de kijker om kandidaten aan te trekken. We merken dat het aanbieden van tools en platformen om hun vaardigheden te ontwikkelen heel motiverend werkt voor onze cursisten: ze willen echt goed worden in hun werk en in staat zijn ons merk professioneel te vertegenwoordigen ten aanzien van klanten.”

“We organiseren ook een Europese vaardigheidswedstrijd waarbij we technici uit verschillende landen testen; de winnaars mogen naar Japan. Het is een wedstrijd zonder al te veel stress en een leuke teamactiviteit. Het is ook een communicatieplatform voor technici onderling en een manier voor ons om te zien welke onderwerpen extra aandacht verdienen. Als veel technici ondermaats scoren voor een bepaald onderwerp, moeten we hen op dat vlak bijscholen. Dat stemt overeen met onze waarden ‘Genchi Genbutsu’ (naar de bron gaan) en "Kaizen" (er voortdurend naar streven beter te worden).”

Servicetechnieker

Hoe ziet u de toekomst voor deze opleidingen? 
“Digitale tools zullen een belangrijke rol spelen. Wij hebben een nieuwe hybride aanpak: digitalisering moet menselijke relaties ondersteunen, maar mag ze niet vervangen. Onlangs zijn we een 360°-videotool beginnen gebruiken die onze cursisten onderdompelt in een echte werkomgeving. Onze cursisten kunnen hier nog nauwer bij betrokken worden via een VR-set. We besteden ook aandacht aan onze ervaren technici: we proberen voortdurend nieuwe en aantrekkelijke modules te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat ze zich gedurende hun hele carrière blijven ontwikkelen.”

 

“Onboarding zal ook van cruciaal belang zijn, aangezien het aanwerven van mensen en het verspreiden van de bedrijfscultuur complexer is in een digitaal tijdperk. Ons werkterrein is ruimer en er zijn veel tools die onze technici moeten gebruiken. Wij streven er echter naar onze technici een kwalitatieve opleiding te geven.” 

Bij Toyota zijn wij ervan overtuigd dat een evenwichtige opleiding de sleutel is tot succes, zelfs in tijden van pandemie. Niet alleen onze technici, maar al onze medewerkers krijgen cursussen, lessen of workshops aangeboden om hun kritisch denken en praktische vaardigheden te stimuleren. Wij maken onze opleidingsprogramma's boeiend en uitdagend, zodat onze medewerkers hun hele carrière blijven groeien.

New call-to-action

Topics: Service

Charlotte De Coninck
Charlotte De Coninck | Linkedin

Digital Content Marketeer