30-09-2020|
4
minuten

Elektrificatie in de auto-industrie zit in de lift en wordt steeds goedkoper. Een trend die ook tot technologische ontwikkelingen leidt in de logistieke sector, met name bij heftrucks met een lithium-ion-accu. Op de Europese markt wordt de laatste jaren al steeds vaker overgestapt van loodzuur- op lithium-iontechnologie. Daarbij worden doorgaans in hetzelfde accuhuis de loodzuurcellen simpelweg vervangen door lithium-ioncellen. 

Toyota Material Handling Europe wil op dit gebied voorop blijven lopen. Daarom werken we volgens een flexibele strategie, zodat we ons kunnen aanpassen aan de continue ontwikkelingen in deze technologie: nieuwe chemische bestanddelen, nieuwe software en een combinatie daarvan. Maximale flexibiliteit is cruciaal om nieuwe mogelijkheden te benutten.   

Het RED-designconcept 
Daarom is Toyota Material Handling Europe begonnen met zijn RED-project: onze visie op de toekomst van het heftruckontwerp. RED staat voor Radical Energy Design, dat bij het nieuwe ontwerpconcept centraal staat. Met modulaire lithium-ion-accu's, die bij Toyota Material Handling intern worden geassembleerd, kunnen heftrucks op een totaal andere manier worden vormgegeven.  

De gedachte achter het RED-project is dat het accuhuis helemaal wordt weggelaten en de afzonderlijke energiemodules op andere plaatsen worden ondergebracht. Hierdoor hebben we de vrijheid om de truck compleet opnieuw te ontwerpen, met een aantal voordelen voor de klant. Het RED-project van Toyota is gericht op de ontwikkeling van toekomstige generaties elektrische heftrucks. De accucellen worden verdeeld over het hele ontwerp van de truck, waardoor de totale omvang afneemt zonder dat dat ten koste gaat van vermogen of prestaties. En omdat een lithium-ion-accu lang meegaat en gedurende de levensduur van verschillende trucks opnieuw kan worden gebruikt, is de klant verzekerd van waarde op lange termijn.   

Lithium-ion maakt een nieuw ontwerp mogelijk 
Toyota Material Handling is onconventioneel te werk gegaan om met een revolutionair en innovatief ontwerp te komen voor de elektrische pallettruck: een perfect voorbeeld van hoe onze basisfilosofie van voortdurende verbetering (kaizen) in praktijk wordt gebracht. Het ontwerpteam van Toyota Material Handling heeft er veel tijd voor uitgetrokken om het eerste nieuwe truckontwerp compact te maken en perfect af te werken, en daarmee nieuwe normen te stellen in de branche.   

Bij eenvoud draait het om de moed om dingen weg te laten in plaats van toe te voegen. Dat was het motto bij het ontwerp van de nieuwe BT Levio LWI160. De hele indeling van de truck is geoptimaliseerd doordat de traditionele accutank is weggelaten, zodat alle onderdelen optimaal konden worden geplaatst. Met dit eerste voorbeeld van het modulaire concept wordt een nieuwe generatie laagheffende magazijntrucks geïntroduceerd. Het is het begin van een nieuwe ontwerprichting.   

LWI160

Voordelen voor de gebruiker 
Bij het ontwerp van een truck draait het niet in de eerste plaats om de truck. Integendeel, juist de mens staat centraal: de menselijke maat. Het plaatsen van de modules waar ruimte beschikbaar is, heeft als voordeel dat we de truck kleiner, lichter en energiezuiniger kunnen maken. Door de kleinere omvang verbetert de bestuurbaarheid en de wendbaarheid: kleinere trucks kunnen worden ingezet voor een groot aantal veel voorkomende werkzaamheden. Om de prestaties te verbeteren en voor een optimale stabiliteit en tractie kan ook het zwaartepunt worden verplaatst.  

Bij een compactere, kleinere en lichtere truck zonder prestatieverlies is een ongekend grote energiezuinigheid mogelijk. Modulaire lithium-ion-accu's zijn snel en eenvoudig te op te laden. Bovendien zijn afhankelijk van de behoeften van de klant energieoplossingen op maat mogelijk.  Het vernieuwde ontwerp is ook ideaal voor werkzaamheden in krappe ruimten. Door het compacte formaat kan de bestuurder eenvoudig manoeuvreren en is de truck perfect om aan boord van bijvoorbeeld vrachtwagens te worden gebruikt. Door de centrale plaats van de disselboom heeft de chauffeur onbeperkt zicht en is de truck gebruiksvriendelijk, veilig en intuïtief te besturen.   

290_TMHE_LWI160_ENG_Anim_v1-1


Toekomst  
Bij onze visie met het RED-project kijken we verder dan één nieuw revolutionair truckontwerp of het optimaliseren van elk afzonderlijk model. We richten ons op standaardisering van het complete productassortiment. Eerder al richtte de sector zich op een groot aantal specificaties, waaronder verschillende accucapaciteiten, hefhoogten en werkomgevingen. Nu is het tijd dat het nieuwe ontwerp wordt toegepast als een manier om het aanbod voor klanten te vereenvoudigen.  

Ons doel is om alle in het kader van het RED-project ontworpen modellen aan te bieden met geoptimaliseerde capaciteiten, een compactere vormgeving en een gestandaardiseerd energiepakket (dat afhankelijk van de klantbehoeften eenvoudig kan worden uitgebreid). Door het aanbod te vereenvoudigen, zorgen we voor flexibiliteit, een voordeel dat in de toekomst alleen maar belangrijker wordt. In deze ongekende tijd bijvoorbeeld kunnen trucks dankzij het nieuwe ontwerp flexibel van de ene locatie naar de andere worden overgebracht, wat essentieel is wanneer de vraag snel verandert en er op korte termijn maatregelen moeten worden genomen.  

De komende jaren willen we het ontwerp doorontwikkelen voor meer modellen in de nieuwe generatie elektrische pallettrucks en stapelaars. Dit is nog maar het begin van een nieuw tijdperk, waarin Toyota Material Handling kan voortbouwen op dezelfde aanpak. Zo kunnen we toekomstige ontwerpen verder optimaliseren, zodat we klanten voor hun intern transport een nog betere oplossing kunnen bieden. 

Topics: Energy, Uitgelicht

Jimmy Henrard
Jimmy Henrard | Linkedin

Sales Engineer at Toyota Material Handling Belgium