30-11-2021|
5
minuten

Fabrikanten die hun heftruckvloot willen opwaarderen, moeten verschillende criteria overwegen, niet in het minst de aandrijflijn. Vroeger waren verbrandingsmotoren (IC) de standaard, maar door de technologische vooruitgang van de laatste jaren zijn elektromotoren voor veel fabrikanten haalbaarder geworden. 

Veel vlootbeheerders staan echter nog sceptisch tegenover elektrische aandrijving, omdat ze zich zorgen maken over de actieradius, de oplaadtijd en de algemene bruikbaarheid. Om een aantal van deze angsten weg te nemen, geven we het woord aan Sam Gray, productontwikkelingsmanager van Toyota Material Handling. 

Wat zijn de voordelen van de overstap van IC-heftrucks naar elektrische heftrucks? 

De overstap van IC-heftrucks naar elektrische heftrucks biedt veel voordelen, maar de eerste vraag die we klanten stellen is: waarom? Iedere klant heeft diverse redenen of overwegingen waarom hij overweegt om over te schakelen. De klant en de leverancier moeten dit goed begrijpen, omdat het voordeel van de overstap niet voor alle sectoren en toepassingen volledig voelbaar is. Zodra we weten waarom een klant wil overschakelen naar elektrisch, kan het traject beginnen. De belangrijkste redenen om over te schakelen van IC naar elektrisch zijn:

      • Verlaging van de bedrijfskosten
      • Veiligheid
      • Milieuvoordelen
      • Flexibiliteit in gebruik
      • Minder onderhoud nodig
      • Verbetering van de arbeidsomstandigheden

Ziet Toyota dat er meer interesse is voor elektrische trucks? Waardoor komt dit? 

Bij Toyota Material Handling zien we niet alleen een toenemende belangstelling voor elektrische contragewichttrucks van klanten die willen overstappen van IC-trucks, maar ook dat sommige van onze klanten de overstap al hebben gemaakt. We zijn trots dat we als betrouwbare adviseurs worden gezien en we zorgen dat de klant volledig over alle aspecten van de overstap wordt geïnformeerd. Zo kunnen we met de juiste heftruck waarde toevoegen aan hun bedrijf. Je zou kunnen zeggen dat we onszelf uitdagen. 

  • Er zijn diverse redenen voor de toegenomen belangstelling, maar het komt in de eerste plaats neer op bedrijfskosten en milieuverantwoordelijkheid.
  • Daarnaast is er aanhoudende bezorgdheid over de gevolgen van de uitstoot van fossiele brandstoffen voor de planeet. 

Hebben klanten nog steeds last van ‘actieradiusangst’ en is die angst nog steeds relevant? 

Actieradiusangst is de vrees om halverwege je dienst zonder stroom te komen zitten. We werken samen met onze klanten en als onze klanten bezorgd zijn, kijken we naar alle gebruiksaspecten van de trucks. Van de energie-eisen tot de typische bedrijfstijden en ploegendiensten. Zo krijgt de klant steeds de juiste oplossing . 

Volledig eerlijk zijn tegen de klant betekent soms ook dat we moeten zeggen dat elektrische trucks momenteel niet geschikt zijn voor hun bedrijf. Daarna werken we samen met de klant om te kijken of we toch een oplossing kunnen bedenken. In het begin is die misschien niet geschikt voor de toepassing, maar als er een manier is om het te laten werken, dan vinden we die. We moeten ook bereid zijn om nee tegen onze klanten te zeggen als er echt geen oplossing is. 

Kan je ons meer vertellen over Toyota’s aanbod van elektrische heftrucks?

Momenteel hebben we bij Toyota Material Handling een volledig aanbod van elektrische contragewichttrucks van 1,0 tot 8,0 ton, die allemaal verkrijgbaar zijn met loodzuur- of lithium-ion batterijen. Onze immer populaire Traigo-serie is net uitgebreid met onze Traigo 80v-trucks van 2,0 tot 3,5 ton, die speciaal ontworpen zijn voor bedrijven die willen overstappen van IC-trucks naar elektrische trucks.

  • De trucks bieden ook meer ergonomie voor de operator,
  • hebben een toonaangevende energie-efficiëntie
  • en zijn door hun ontwerp geschikt voor alle toepassingen, zowel binnen als buiten.

De truckmodellen in deze serie vormen de snelst groeiende markt en overtreffen momenteel alle andere markten. Nog maar tien jaar geleden was de IC-markt veel groter dan de elektrische markt, maar de verkoop van elektrische contragewichttrucks heeft nu de IC-markt ingehaald en blijft snel groeien. 

Een oranje heftruck laadt de pallets in de vrachtwagen

Hoe ziet de toekomst voor elektrische heftrucks eruit?

Volgens Sam Gray hangt dit af van de eisen en wensen van de markt. Het heeft geen zin iets te produceren waar de markt niet om vraagt. Naarmate de technologie zich nog verder ontwikkelt, zal de toekomst niet worden bepaald door de batterij, zoals nu het geval is. Dit zal ook gevolgen hebben voor het heftruckontwerp. Dankzij geavanceerde lithium-ion technologie, waarmee we de vorm van de heftruck drastisch kunnen veranderen, hebben we binnen Toyota’s assortiment al de Levio-serie opnieuw ontworpen. De toekomst zal daarom enkele gedurfde ontwerpen in petto hebben.

Natuurlijk gebruiken we bij Toyota voortdurend kaizen als een belangrijke hoeksteen van onze filosofie. Wat we nu hebben, zal altijd worden bekeken om het voortdurend te verbeteren, terwijl we de stap naar de toekomst zetten.New call-to-action

Topics: Energy

Charlotte De Coninck
Charlotte De Coninck | Linkedin

Digital Content Marketeer