Micro fulfilment is een populaire supply chain strategie die vooral door e-commerce bedrijven wordt gebruikt om producten dichter bij de eindklant te brengen en zo de levering van online bestellingen te versnellen. Deze strategie maakt gebruik van micro fulfilment centers. Dit zijn kleinere magazijnen, neergezet in stadskernen om zo de bezorgtijden naar de klant te versnellen.
Micro fulfilment centers (MFC) zijn kleine logistieke distributiecentra in stadskernen die zich specialiseren in het voorbereiden, sorteren en verzenden van een groot aantal bestellingen van een beperkt assortiment, voornamelijk voor e-commerce. Ze zijn flexibel, compact en makkelijk uit te breiden.
Dankzij deze aanpak kan je jouw last mile delivery logistiek aanzienlijk verbeteren. En het beste is dat de klant zijn bestellingen dezelfde dag of de volgende dag al kan ontvangen.
Veel retailers slagen erin om hun leveringsprocessen te verbeteren door middel van micro-fulfilment centers. Verzendingen vanuit een MFC hebben vaak kortere levertijden dankzij een stabiel automatisch systeem.
Hogere klanttevredenheid
De formule achter klanttevredenheid is simpel: zorg dat het juiste product dezelfde dag of de dag na de bestelling bij de juiste klant aankomt. De micro fulfilment strategie belooft dit doel te bereiken.
Hogere omzet
Wanneer de prijs van een product niet de belangrijkste overweging is, kiest de consument voor het bedrijf met de kortste levertijden. Veel bedrijven die in micro fulfilment investeren, laten dan ook een aanzienlijke omzetgroei zien.
Verbeteringen in het retourproces
Retourzendingen zijn de achilleshiel van de supply chain. 5 tot 10% van de traditionele aankopen wordt geretourneerd. Dit loopt op tot 15 tot 20% bij online aankopen. Een micro-fulfilment center kan ook dienen als retour center.
De trend om een enorm distributiecentrum te ontwerpen, is gerechtvaardigd in de detailhandel. Anderzijds wordt de supply chain infrastructuur van bedrijven versterkt door kleine logistieke centra in verschillende regio's op te richten.
De investering in een micro-fulfilment center vraagt een grote geld investering. Bovendien moet je de kosten van automatisering en softwareverbeteringen bij de oorspronkelijke mee optellen.
Het is niet eenvoudig om een goede toeleveringsketen te ontwerpen. Het opnemen van nieuwe regionale knooppunten maakt het probleem lastiger. Gelukkig zijn er software- en automatiseringsoplossingen waarmee u deze extra complexiteit kunt wegnemen.
De locatie van een micro fulfilment center is essentieel. Als een locatie wordt gekozen die het niet mogelijk maakt om de levertijden te verkorten, is dat zonde van de tijd en het geld.
Hou ook rekening met demografische ontwikkelingen: wat nu een goede locatie is, is dat over 10 jaar misschien niet meer. Voer een gedetailleerde analyse uit, zodat je zeker weet dat de locatie van het nieuwe centrum geschikt is.
Een variant op micro fulfilment centers zijn dark stores. Dark stores zijn digitale bedrijven zonder fysieke winkels die voor het publiek toegankelijk zijn. Deze kleine logistieke centra, die gevestigd zijn in bedrijfsruimtes, zijn gespecialiseerd in het afhandelen van bestellingen die snel bezorgd moeten worden, zoals boodschappen.
De vorm van bezorging kan variƫren, van directe levering aan klanten tot indirecte levering via lokale winkels. Een dark store heeft als voordeel dat de afhandeling en verzending van bestellingen 200% productiever zijn bij een handmatige manier van werken en 300% productiever op een geautomatiseerde manier.
De transformatie van een traditionele winkel naar een dark store is alleen haalbaar met geoptimaliseerde bezorg- en ophaaldiensten voor bestellingen. Om te profiteren van de efficiƫntievoordelen van een dark store, moet je investeren in automatisering, wat de inspanningen voor het hele bedrijf verlicht.
De kosten in verband met jouw 'last mile delivery' bepalen het rendement van je investering in een micro fulfilment center. Omdat er geen universele oplossing bestaat, raden we je aan om contact op te nemen met onze automation specialisten. Zij beoordelen de specifieke situatie en bepalen of een micro fulfilment strategie geschikt is voor jouw bedrijf.