26-01-2022|
6
minuten

In vergelijking met loodzuurbatterijen hebben lithium-ion batterijen veel voordelen. Ze springen niet alleen zuiniger om met energie, maar zijn ook veel gemakkelijker en sneller op te laden. Bovendien kunnen ze altijd en overal worden opgeladen, ongeacht de resterende lading van de batterij.

U kunt ze dus opladen wanneer u daar de mogelijkheid toe hebt. Dit noemen we 'gelegenheidsladen' of tussendoor bijladen: u laadt uw heftruck op wanneer hij stilstaat of terwijl u een pauze neemt.  Als uw bedrijfsactiviteit het toelaat om uw heftrucks regelmatig tussendoor bij te laden of als u uw interne transport in functie daarvan kunt organiseren, profiteert u niet alleen van voordelen zoals een grotere flexibiliteit en langere bedrijfstijd. U kunt ook de grootte van uw batterijen en laders optimaliseren om aan uw operationele vereisten te voldoen. Laten we eens kijken hoe u geld kunt besparen door te kiezen voor tussendoor bijladen in combinatie met het juiste 'intelligente energiepakket' voor uw heftrucks. 

Het begint allemaal met goede oplaadgewoonten 
Wanneer u van loodzuurbatterijen overstapt op lithium-ion batterijen, raden we u aan de laadgewoonten van uw heftruckchauffeurs te analyseren en in kaart te brengen om de mogelijkheden voor tussendoor bijladen te bepalen. Met ons vlootmanagementsysteem I_Site kunt u nagaan waar, wanneer en hoelang specifieke heftrucks worden gebruikt.

Wanneer een heftruck niet wordt gebruikt, kan hij worden opgeladen. Het is erg belangrijk dat u uw operators goede laadgewoonten bijbrengt. In het ideale geval laat u hen hun heftruck opladen zodra ze ermee klaar zijn. Een goede oplaadroutine en een goed laadplan voor voertuigen die op een lithium-ion batterij werken, brengt veel kostenbesparende voordelen met zich mee: u hebt slechts één lichtere batterij per heftruck nodig, u hoeft de batterij niet voortdurend te vervangen, u dient minder laders aan te schaffen enz. Zo wordt uw interne transport schoner en goedkoper.  
 

Minder laders en lagere kosten 
Nadat u de productiviteit van uw vloot en de mogelijkheden voor tussendoor bijladen hebt geanalyseerd, kunt u een stap verder gaan en nadenken over hoeveel laders u eigenlijk nodig hebt. We hebben net al vermeld dat u met een goed laadplan niet noodzakelijk een lader voor elke heftruck nodig hebt. U kunt sommige heftrucks opladen terwijl andere in gebruik zijn en vice versa. Dit vergt een beetje planning, maar het is een zeer effectieve manier om de kosten te drukken wanneer u van loodzuurbatterijen overstapt op lithium-ion batterijen. Wij raden u aan om klein te beginnen – u kunt later nog altijd extra laders bestellen en installeren mocht u niet genoeg laadcapaciteit hebben.  

Wij bieden verschillende soorten laders aan, afhankelijk van wat u nodig hebt. Als u een vrij kleine vloot hebt die niet intensief wordt gebruikt, hebt u genoeg aan een standaardlader. Hebt u echter een grotere vloot die intensiever wordt gebruikt, kunt u overwegen om uw lader te upgraden naar een groter model dat beter aan uw behoeften voldoet. Al onze laders zijn ontworpen om het laden van heftrucks gemakkelijk te maken voor uw operators. Dankzij hun speciale kwaliteit en bijzondere ontwerp zijn de laders die Toyota aanbiedt veilig en  gebruiksvriendelijk.

Onze laadstekker van de tweede generatie die wij aanbieden voor heftrucks is dezelfde als die voor elektrische auto's van Toyota. Hij is nu al beschikbaar op een paar van onze trucks met lithium-ion batterij, zoals onze elektrische pallettruck BT Levio LWI160, onze elektrische reachtruck BT Reflex R-E-O-serie en onze elektrische contragewichttruck Traigo80. Dit nieuwe type stekker heeft een eenvoudig en ergonomisch ontwerp en is gemakkelijk aan te sluiten. Hij heeft ook een vergrendelingshendel en een ledlampje dat de laadstatus aangeeft. Het batterijmanagementsysteem regelt het laadproces en laat geen ruimte voor fouten, aangezien het de lader automatisch uitschakelt zodra de batterij vol is. Dit systeem ook dat de batterij oververhit raakt of bevriest. De batterij is schadebestendig en kan niet worden overladen, waardoor lithium-ion batterijen een stuk veiliger zijn dan oudere soorten energieoplossingen. 

De juiste hoeveelheid energie om uw vorkheftrucks door de dag te helpen: intelligente energiepakketten 
Om aan de specifieke energiebehoeften van uw bedrijf te voldoen, hebben we verschillende intelligente energiepakketten ontwikkeld. Hebt u een magazijn met relatief weinig activiteit en veel mogelijkheden om uw heftrucks op te laden, dan is ons Standard Intelligent Energy Pack wellicht de juiste oplossing voor u. Mits u de batterij op een aantal strategisch geplande momenten tussendoor bijlaadt, komt u met dit pakket de hele dag toe.  

Hebt u een drukker magazijn waar lang wordt gewerkt en heftrucks zeer intensief worden gebruikt of zijn uw mogelijkheden om tussendoor bij te laden beperkt en heeft de installatie van krachtigere laders uw energieproblemen niet opgelost, raden we u aan om te opteren voor het Intense Intelligent Energy Pack, dat een iets zwaardere batterij heeft. Als uw heftrucks nog meer uren per dag worden ingezet, is ons Max Intelligent Energy Pack allicht de juiste keuze voor u. Ons Max Pack houdt uw elektrische heftruck met lithium-ion batterij tien tot elf uur aan de gang zonder laadbeurt, afhankelijk van de intensiteit van de activiteit en de omgevingsomstandigheden in uw magazijn.  

Een voorbeeld 
Een voorbeeld uit de praktijk: ons Standard Intelligent Energy Pack met ingebouwde lader kan onze elektrische pallettruck BT Levio LWI160 met lithium-ion batterij drie tot vier uur aan de gang houden zonder dat hij zonder stroom valt. Als u hem 30 minuten oplaadt, krijgt u er meer dan 1 uur werktijd bij. 

Standaardpakket met standaard ingebouwde lader (30Ah)  Standaardpakket met optionele zwaardere ingebouwde lader (40Ah)
  • 3 uur bedrijfstijd wanneer volledig opgeladen 
  • 30 minuten tussendoor opladen verlengt de bedrijfstijd met circa 80 minuten of 40%
  • 3 uur bedrijfstijd wanneer volledig opgeladen 
  • 30 minuten tussendoor opladen verlengt de bedrijfstijd met circa 105 minuten of 50%


Deze cijfers zijn gebaseerd op een benuttingsgraad van 100%, hoewel die in de praktijk meestal ongeveer 50% bedraagt. Dit betekent dat de werkelijke bedrijfstijd vaak twee keer zo lang zal zijn als de hierboven vermelde tijd. Bovendien zal de tweede combinatie met de grotere lader uiteindelijk uw initiële investeringskosten, uw energieverbruik en uw emissies doen dalen.  

Dynamische vermogensbegrenzing 
Slimme laders zijn standaard uitgerust met dynamische vermogensbegrenzing. Deze technologie zorgt ervoor dat de heftruck met het laagste energieniveau sneller wordt opgeladen dan de andere wanneer u meerdere heftrucks tegelijk oplaadt. Zo krijgen bijna lege lithium-ion batterijen een grotere 'oppepper' voordat ze weer worden ingezet. Dit vlakt uw energiepieken af, waardoor u nog meer bespaart op uw elektriciteitsrekening. Dit betekent echter ook dat het opladen langer kan duren, aangezien dynamische stroombegrenzing de stroomafname van het net beperkt. Er wordt dus een eindige hoeveelheid elektriciteit gebruikt om uw heftrucks op te laden.  

Voor elke ‘Material Handling’-oplossing die op een lithium-ion batterij werkt, zijn er verschillende combinaties van ‘Intelligent Energy Pack’ en lader beschikbaar. Het is gewoon een kwestie van de combinatie te kiezen die perfect aan uw behoeften voldoet. 

New call-to-action

 

Topics: Energy

Jimmy Henrard
Jimmy Henrard | Linkedin

Sales Engineer at Toyota Material Handling Belgium