28-07-2020|
3
minuten

‘Elektrisch rijden’ is in alle opzichten hot. Het aantal elektrisch aangedreven interne transporttrucks neemt al enkele jaren toe. Er komen steeds meer bruikbare energieconcepten voor elektrische hef- en magazijntrucks. Ook letterlijk, bij een kortsluiting kunt u zich immers lelijk verbranden. In deze blog geven we enkele feiten en zetten we een aantal praktische tips op een rijtje.

We komen ze steeds vaker tegen op de openbare weg: elektrische voertuigen. In het magazijn en op de productievloer zijn ze echter al langer aanwezig. Niet verwonderlijk, ze zijn onderhoudsvriendelijk en makkelijk in gebruik. Dit sluit naadloos aan bij het toenemende milieu- en energiebewustzijn van bedrijven.

Nieuwe, smart energieconcepten zoals lithium-ion batterijen, brandstofcellen en hybride trucks doen hier nog een schepje bovenop. De alternatieven zijn milieuvriendelijker en bieden bovendien voordelen waar je in de dagelijkse praktijk alleen maar voordeel van hebt. De opgewekte energie wordt zo beter benut, of het laadproces kan worden versneld. Momenteel blijft de conventionele loodzuurbatterij echter het populairst.

Spanning

Een loodzuurbatterij is niet alleen figuurlijk hot. Zeker als de batterij niet correct wordt geladen en gewisseld, kan het ook letterlijk (te) warm worden. Slim en zorgvuldig omgaan met batterijen en laders kan ernstige risico's voorkomen. 

Een tractiebatterij heeft een voltage van 24, 48, 72, 80 of 96 Volt. Dat is beduidend lager dan de 230 Volt die thuis uit het stopcontact komt. Maar om een schok te krijgen is er naast spanning, ook stroom nodig. En die is bij een hef- of magazijntruck een pak hoger dan thuis. Waar de stroomsterkte thuis meestal maar 16 Ampère bedraagt, ligt deze bij een heftruck met een 24V batterij al snel boven de 700 Ampère. Bij een 80V batterij met 500A is het al helemaal oppassen geblazen! Vermogen is immers Volt x Ampère. Tussen de batterij en de truck zit, in tegenstelling tot de meterkast thuis, geen zekering. Bij een kortsluiting wordt de stroom dus niet automatisch onderbroken.

Explosief en zuur
Tijdens het laden van de batterij kan er knalgas ontstaan. Dit gas is uiterst explosief en heeft maar een vonkje nodig om voor catastrofale gevolgen te zorgen. Roken in omgeving van de batterij wordt niet zomaar met klem afgeraden. Dit geldt ook voor zelf aangesloten radio’s of lampen met ‘aftap op de batterij’. Dit kan voor een catastrofale afloop zorgen. Ook kettingen, armbandjes of zelfs gereedschap zijn potentiële kortsluiters, die tijdens het wisselen van de batterij of het bijvullen van de cellen nooit in aanraking mogen komen met de batterijpolen.

Als laatste is het nog het agressieve elektrolyt, beter gekend als accuzuur. Met zijn hoge zuurtegraad kan het product lelijk branden op de huid en uw kleren ruïneren.

Persoonlijke beschermingsmiddelen

Persoonlijke beschermmiddelen zijn dan ook onmisbaar wanneer er aan de batterij wordt gewerkt. Evenals een oogdouche en/of steriel oogspoelwater. 

Tussendoor bijtanken
U dient ook te letten op zaken zoals tussenladingen. Voor de levensduur van een loodzuurbatterij is het belangrijk dat de accu tot 20% restvermogen is ontladen alvorens de batterij weer op te laden. Te vroeg laden heeft een negatief effect op de levensduur van de batterij. Tussenladingen worden afgeraden bij loodzuur batterijen, bij lithium-ion batterijen worden deze echter aangeraden.

Voor modernere accu’s zoals lithium-ion, Nikkel Cadmium of gelbatterijen, kan een extra laadstation wel degelijk handig zijn. Tussenladingen worden bij deze batterijen wel aangemoedigd. Bovendien kan het laden tijdens de pauze net dat beetje energie opleveren dat nodig was om de dagtaak te halen. Belangrijk is om voor alle soorten batterijen de correcte lader te gebruiken.

Werknemer blijft bepalend bij veilig werken
Het spreekt voor zich dat het laden zelf altijd op de juiste manier moet gebeuren. Want al voldoet een acculaadruimte aan alle (bouw)technische eisen, en is er aan alle voorzorgsmaatregelen gedacht, dan nog is een veilig laadproces niet gewaarborgd. De belangrijkste factor is en blijft de mens. Als die niet beschikt over de juiste kennis, is een ongeluk snel gebeurd.

Topics: Energy

Jimmy Henrard
Jimmy Henrard | Linkedin

Sales Engineer at Toyota Material Handling Belgium