Blog | Toyota Material Handling

Een stapsgewijze benadering van automatisering in de logistiek

Geschreven door Kiara De Clerck | 1 februari 2021 13:19:22 Z

De voordelen van logistieke automatisering

Automatisering in de logistiek is tegenwoordig om verschillende redenen in opkomst. Allereerst is er een tekort aan heftruckchauffeurs: het is moeilijk om geschoolde mensen te vinden die een heftruck kunnen bedienen. In de tweede plaats zijn de bedrijfskosten bij automatisering vaak lager dan bij handmatige bediening. Ten derde: deze tijd van e-commerce vereist een gestroomlijnde levering, die logistieke aanbieders dwingt tot een constantere planning en voorspelling van hun logistieke stroom om de volgende dag te kunnen leveren. Verder rijdt een geautomatiseerde truck de route zoals die is geprogrammeerd, zonder de infrastructuur of lading te beschadigen of mensen te verwonden, wat essentieel is. Een AGV is daarnaast milieuvriendelijk, omdat hij minder energie verbruikt en minder snel slijt.

Geautomatiseerde heftrucks zijn goed in repetitieve taken en het herkennen van patronen in grote hoeveelheden gegevens. Dat is hun kracht, maar ze hebben nauwkeurige instructies nodig om waarde te creëren. Mensen kunnen daarentegen verbanden begrijpen en zich aan nieuwe omgevingen aanpassen, maar door vermoeidheid verliezen ze soms hun concentratie. De beste oplossing is dus om het beste van twee werelden te combineren door mens en machine tot op zekere hoogte te laten samenwerken.

Waar te beginnen met automatisering?

In de logistieke sector hoeft automatisering niet het antwoord te zijn voor elke logistieke stroom. Het gaat erom dat u verspilling uitbant (zero muda) en waarde toevoegt waar dat het meest zinvol is.

Wanneer het gaat om geautomatiseerde oplossingen, is de Europese markt onderhevig aan een trendverandering: de vraag is groter dan het aanbod en neemt nog verder toe. Gestandaardiseerde automatiseringspakketten met configuratiemogelijkheden kunnen klanten met automatiseringsbehoeften helpen om hun doelen sneller te realiseren.

Een automatiseringstraject voor klanten bestaat uit drie stappen. Allereerst moet de leverancier uw activiteit, de logistieke stroom in uw bedrijf en uw grootste uitdagingen begrijpen. De tweede stap is de optimalisatiefase. U wilt immers geen onnodige zaken automatiseren. Voordat met de automatisering wordt begonnen, worden uw processen eerst geoptimaliseerd volgens de kaizen-filosofie (voortdurende verbetering). Tot slot is er het besef dat elke klant uniek is, maar dat iedereen de best mogelijke oplossing moet krijgen: de combinatie van voordelen tussen mens en machine. Deze oplossing kan gebaseerd zijn op een configureerbaar aanbod dat op uw behoeften wordt afgestemd: stapsgewijze automatisering.

Automatisering hoeft niet ingewikkeld te zijn: modulair denken

Geautomatiseerde oplossingen lijken misschien uniek en ingewikkeld, maar materiaalstromen in het bedrijf is eigenlijk heel logisch en systematisch. Met een systematische benadering kunt u eenvoudig vaak gebruikte functies vinden die als configureerbare modules voor repetitief gebruik kunnen worden beschreven. Dit is de typische manier van werken van Toyota: de repetitieve onderdelen scheiden van de unieke onderdelen binnen het proces.

Laten we dit eens onder de loep nemen. Door naar de bron te gaan (genchi genbutsu) en productiebedrijven van klanten te bezoeken, kunnen we gemeenschappelijke elementen vinden: inkomende expeditie, materiaalbuffers, picking-/kittingzones om goederen voor te bereiden, productiezone, opslag van afgewerkte producten en uitgaande expeditie. De materiaalstroom in het bedrijf doorloopt de volgende centrale processen:

  • Wegzetten: inkomende goederen verplaatsen naar de materiaalbuffer
  • Aanvulling: materiaal aanleveren voor de productie
  • Hantering van retouren: zoals lege pallets en afval
  • Punt-tot-punt transport: binnen de productiezones
  • Afgewerkte producten: transport naar een tijdelijke opslag en dan naar de uitgaande expeditie voor verzending

Verder onderzoeken we manieren om orders te initiëren, de opstelling van stations en strategieën om bestemmingen in deze processen te selecteren. Al deze processen hebben gemeenschappelijke en unieke eigenschappen en kunnen tot een algemener niveau worden teruggebracht. Dit niveau beschrijft een algemene ‘stroomconfiguratie’, die kan worden aangepast om een van de bovengenoemde centrale processen te ondersteunen. Door deze benadering voor de repetitieve onderdelen te volgen, kunnen we ons efficiënter op de unieke processen richten.

We werken met elke klant samen om zijn specifieke uitdagingen vast te stellen en stapsgewijs aan te pakken door middel van teamwork en respect, waarbij we onze Toyota-waarden toepassen. Door het proces in kleinere modules op te delen, hoeven we alleen maar de juiste elementen samen te voegen om de beste oplossing te ontwikkelen voor elke klant.