01-02-2021|
3
minuten

Overweegt u de aankoop van een elektrische magazijn- of heftruck? Misschien kiest u dan wel voor een lithium-ion batterij. U ontdekt hier ons antwoord op de 12 meest gestelde vragen over deze batterij. 

1. Wat is een lithium-ion batterij? 
Een Lithium-ion of Li-ion batterij wordt gemaakt van een lichte metaalsoort met een hoge energiedichtheid. Concreet houdt dat in dat deze batterij veel capaciteit oplevert in verhouding tot zijn gewicht. We vinden ze onder andere terug in smartphones, laptops en elektrische wagens.

2. Wat is het verschil met een gewone  batterij?
Door de hoge energiedichtheid van een lithium-ion batterij slaat ze meer energie per kilogram op dan bijvoorbeeld een loodzuurbatterij. De li-ion batterij heeft ook een kortere laadtijd en kan meerdere keren tussentijds worden opgeladen waardoor ze perfect de hele dag door gebruikt kan worden. De efficiëntie van een li-ion batterij ligt tot 30% hoger dan die van een loodzuurbatterij, ze is kleiner en weegt aanzienlijk minder.

3. Waaruit bestaat Toyota’s lithium-ion batterij?
Anders dan de naam doet vermoeden, bestaan lithium-ion batterijen slechts voor twee procent uit lithium en maken ze vooral gebruik van lithiumverbindingen. Voor het overige bestaat de batterij vooral uit kobalt, nikkel en grafiet.

4. Werkt de lithium-ion batterij bij alle machines?
Ja, ongeveer 90% van alle Toyotamachines zijn verkrijgbaar met de lithium-ion batterij. De batterijcapaciteit- en grootte wordt bepaald op basis van de nodige rijtijd en het al dan niet werken in shiften.

5. Hoe lang kun je met een lithium-ion batterij rijden?
De li-ion batterij is geschikt voor een 24-uurs gebruik, op voorwaarde dat ze op regelmatige tijdstippen kortstondig wordt opgeladen – bijvoorbeeld tijdens de middagpauze. Het volledig opladen van de batterij kan zelfs in minder dan anderhalf uur (afhankelijk van de batterijgrootte).

6. Is het waar dat een lithium-ion batterij gemakkelijk oververhit geraakt en vuur vat?
Nee, onze lithium-ion batterijen zijn uitgerust met een ingebouwde beveiliging of batterijmanagementsysteem (bms). Dit zorgt ervoor dat de batterij niet kan oververhitten en ontbranden. Wanneer oververhitting gebeurt, wordt de voeding automatisch uitgeschakeld en zal de heftruck een foutcode geven, zelfs bij de kleinste storing.

7. Hoe laad ik een lithium-ion batterij op?
Opladen gebeurt eenvoudig met behulp van de li-ion acculader met speciaal ontworpen veilige oplaadstekker. Deze is gemakkelijk te hanteren en sluit alle kortsluitingsrisico’s uit. In tegenstelling tot loodzuurhoudende batterijen is er geen gevaar voor vonkvorming of gasverspreiding.

foto

8. Heb ik een speciale laadruimte nodig voor een lithium-ion batterij?
Nee, doordat er geen schadelijke gassen vrijkomen, kunt u de batterij overal gemakkelijk opladen. De li-ion batterijen vereisen, in tegenstelling tot loodzuurhoudende batterijen, geen oplaadruimte met speciaal afzuigsysteem.

9. Hoe lang gaat een lithium-ion batterij mee?
Een lithium-ion batterij gaat maximaal 5.000 laadbeurten mee, terwijl de loodzuurbatterij bestand is tegen ongeveer 1.500 laadbeurten. Deze hoge verwachte levensduur drukt de total cost of ownership aanzienlijk.

10. Moet ik de lithium-ion batterij onderhouden?
Nee, de li-ion batterij is volledig onderhoudsvrij. Uw trucks staan nooit stil voor het bijvullen of controleren van de batterijen en ook andere vormen van onderhoud zijn verleden tijd. Zo geniet u van maximale uptime en productiviteit van uw machine.

11.  Is de lithium-ion batterij milieuvriendelijk?
Door zijn lange levensduur en onschadelijke gassen draagt deze batterij zijn steentje bij aan het milieu. Wanneer de levensduur van de batterij is uitgeput, kunnen de lithium-ioncellen bovendien hergebruikt worden in bijvoorbeeld zonnecellen of zaklampen.

12. Zijn lithium-ion batterijen duurder dan gewone batterijen?
De li-ion batterijen zijn duurder in aankoop, maar het verschil met een loodzuurbatterij is niet erg groot. Bovendien hoeft u geen extra batterijen aan te schaffen én betalen ze zichzelf snel terug door alle bovenstaande voordelen!copy

 

 

Topics: Energy

Jimmy Henrard
Jimmy Henrard | Linkedin

Sales Engineer at Toyota Material Handling Belgium