Werknemers die moeilijk kunnen manoeuvreren in een krappe ruimte, medewerkers die tegenstrijdige instructies krijgen of een pallet met goederen die door onoplettendheid in de stelling blijft hangen. Het zijn slechts een paar voorbeelden van gevaarlijke situaties in een magazijn. In de meeste gevallen komt de veiligheid pas in beeld na zo'n incident, terwijl een veiligheidstraining veel had kunnen voorkomen. In deze blog daarom vier redenen om met veiligheid aan de slag te gaan.
De arbeidsmarkt wordt steeds beperkter en het vinden van geschikt personeel wordt steeds moeilijker. Als tijdelijke oplossing wordt daarom veel gebruik gemaakt van uitzendkrachten. Maar hoe brengt u iemand die misschien maar een paar dagen komt werken aan boord? Veel uitzendkrachten zijn nog niet vertrouwd met het besturen van een magazijn- of vorkheftruck. Niet elk bedrijf heeft een intern verkeersreglement of een werkinstructie over hoe veilig gewerkt moet worden.
Een oplossing is om hier duidelijke afspraken over te maken en deze op te nemen in een standaard introductie training voordat iemand de werkvloer op gaat.
Een ongeval kan snel gebeuren, vingers die gekneld raken, een pallet die naar beneden valt of een ongeval met een heftruck. Hoe kan u als bedrijf van zo'n ongeval leren? En nog belangrijker: hoe kunnen we dergelijke zaken naar de toekomst toe vermijden? Koppel zeker de resultaten van het ongevallenonderzoek terug naar alle betrokkenen.
Als iemand met een truck ergens tegenaan rijdt, ziet u meteen de schade aan de truck. Maar wat als er tegen een stelling met goederen wordt gereden? Hier kan de schade ook sterk oplopen. Er moet worden opgeruimd door de werknemer(s) en wellicht moeten beschadigde goederen worden vervangen.
Interne transportmiddelen zijn regelmatig bij ongevallen betrokken. Die bestuurders die niet zo vertrouwd zijn met het manoeuvreren in een krappe ruimte of die zich met onaangepaste snelheid verplaatsen in de magazijnen, het zijn slechts twee voorbeelden van situaties die tot een ongeval kunnen leiden.
Een magazijn- of vorkheftruck bedienen leer je niet achter een bureau. Door mensen in de praktijk te trainen, vermindert u later het risico op een ongeval.